Gratis verzending vanaf € 80Gratis verzending vanaf € 80

Een eigen kledinglijn beginnen in vier stappen

Dus jij wilt een eigen kledinglijn starten. Dat is een goed idee! Met je eigen kledinglijn kun je je creativiteit de vrije loop laten en tegelijkertijd geld verdienen. Er zijn zelfs mensen die er hun (dik belegde) boterham mee verdienen, dus het kan een hele leuke en lucratieve besteding van je tijd zijn.

Maar hoe pak je dat het beste aan, een eigen kledinglijn beginnen? Je zult ongetwijfeld gemerkt hebben dat er nogal wat bij komt kijken. Daarom leggen we in dit artikel uit welke 4 stappen je moet nemen om te starten.

1. Startkapitaal eigen kledinglijn

Bij een eigen kledinglijn beginnen komen natuurlijk kosten kijken. Dat geldt voor elk bedrijf dat je wilt opzetten, en een kledingbedrijf is hier geen uitzondering op.

Het is echter moeilijk om hier één getal te noemen wat je op de bank moet hebben staan voordat je kunt beginnen. Er zijn veel verschillende factoren die beïnvloeden hoeveel geld je nodig hebt om te beginnen.

Te beginnen met het ontwerpen van de kledinglijn. Je kunt een dure ontwerper inhuren die fancy designs voor je maakt tegen een hoog uurtarief. Als je echter minder geld hebt om te investeren, dan kun je ook zelf aan de slag en zelf T-shirts ontwerpen.

Bij een het opzetten van een eigen kledinglijn krijg je natuurlijk ook te maken met het maken van de kleding. De kledingstukken moeten gefabriceerd worden en het ontwerp moet er op bedrukt worden. Hiervoor kun je samenwerken met fabrieken in Portugal en Turkije om tot een uniek kledingstuk te komen wat bedrukt kan worden. Je kunt ook geld besparen en bestaande T-shirts bedrukken via online diensten zoals Omnishirt.

Eigen kledinglijn beginnen
Een eigen kledinglijn beginnen? Dat doe je bij Omnishirt! Nu Ontwerpen

Tenslotte moet de kleding natuurlijk nog verkocht worden. Ook hier kun je weer veel of weinig geld aan kwijt zijn. Zo kun je een gerenommeerde design agency in de arm nemen om een op maat gemaakte webshop te bouwen voor je kledinglijn. Je kunt het ook zelf aanpakken en met goedkope software zelf een webshop in elkaar zetten.

Al met al kan het benodigde startkapitaal voor een eigen kledinglijn dus erg uiteenlopen. Je kunt zelf goed bepalen hoeveel alles gaat kosten. Wil je alles helemaal uniek laten maken en ontwerpen, dan kun je tienduizenden euro’s kwijt zijn. Neem je genoegen met kant-en-klare kledingstukken en software, dan heb je aan een paar honderd tot duizend euro genoeg om te beginnen.

2. Het idee achter je kledinglijn

Zoals je vast al weet, bestaan er al heel veel kledingmerken. Als je een dagje in de stad rondloopt kun je zo meer dan honderd verschillende merken tegenkomen. Al die bestaande kledingmerken hebben al hun plekje in de markt veroverd. Mensen weten van het bestaan af en moeten overtuigd worden om kleding van een ander merk te kopen.

Daarom is het belangrijk om een uniek idee achter je eigen kledinglijn te hebben. Gewoon klakkeloos na-apen wat anderen doen, dat gaat niet werken. Hoe positioneer je je merk zodat het een uniek plekje in de markt kan krijgen?

Dat doe je allereerst door te bepalen voor wie het merk in de eerste instantie bedoeld is. Dat betekent niet dat alleen die groep mensen jouw kledinglijn mag kopen. Wel betekent het dat je alleen denkt aan de behoeften van die ene groep waar je je op richt, en behoeften van anderen groepen negeer je. Zo’n groep waar je je productaanbod op afstemt, noem je je target audience.

Wanneer je je target audience bepaald hebt, ga je kijken wat de behoeften van deze groep zijn. Vervolgens ga je bedenken hoe je op deze behoeften in kunt spelen. Neem als voorbeeld van een target audience bouwvakkers. Misschien is een behoefte van bouwvakkers om op te vallen door middel van felle kleuren (veiligheid), maar ook om minder te zweten in de hete zomerzon. Een voorbeeld van een product dat zou aansluiten op deze doelgroep is een neon-geel sportshirt.

Dit wil niet zeggen dat je alleen kleding voor bouwvakkers kunt maken, maar gebruik het voorbeeld vooral om tot een uniek idee voor een kledinglijn te komen.

3. De kleding laten maken

Als je een goed en uniek idee hebt bedacht voor je eigen kledinglijn, dan is het misschien nog een goed idee om eens naar de mening van vrienden en familie te vragen. Misschien is er iets wat je over het hoofd hebt gezien. Of misschien vind jij iets heel erg tof, maar vinden andere mensen het maar helemaal niets.

Als je het idee rond hebt en mensen uit je target audience lijken het leuk te vinden, dan is het tijd voor de volgende stap: de kleding laten maken.

Zoals we eerder al noemden heb je verschillende opties om de kleding voor je kledinglijn te laten maken. Veel ondernemers wijken uit naar landen als Portugal en Turkije om samen met fabrikanten rond de tafel te gaan en unieke kledingstukken te laten maken. In die landen is de textielindustrie booming business en wordt er bovendien prima Engels en soms zelfs Nederlands gesproken.

Het nadeel van deze aanpak is, zoals eerder genoemd, dat de kosten hoog op kunnen lopen. De fabrikant moet speciaal voor jou een productielijn opzetten, en dat kost tijd en geld. Bovendien laat de fabrikant je waarschijnlijk eerst alleen hele grote hoeveelheden afnemen, waar je misschien op dit moment het geld nog helemaal niet voor hebt. Tenslotte is het een langzaam proces om from scratch kleding te ontwikkelen met een fabrikant. Het liefst was je natuurlijk gisteren al begonnen!

Een optie is om, zeker in de beginfase, het fabriceren en bedrukken van de kleding uit te besteden aan een specialist. Wil je bijvoorbeeld een trui bedrukken of hoodies bedrukken voor je eigen kledingmerk? Dan kun je dat op onze website regelen. Je hebt de keuze uit verschillende kledingstukken en je kunt gebruik maken van de online ontwerptool. Hiermee kun je gemakkelijk jouw ontwerp uploaden en laten printen op de kleding, of teksten en afbeeldingen toevoegen op de website.

4. Je eigen kledinglijn starten en verkopen

Oke, dus je hebt een idee bedacht voor de kledinglijn, je hebt de kleding laten maken, en nu? Nu is het tijd voor het echte werk: de kledinglijn starten en beginnen met verkopen!

Tegenwoordig is het makkelijker dan ooit om kleding van je eigen kledinglijn te verkopen. Je kunt met tools als Shopify en WooCommerce super gemakkelijk een eigen webshop aanmaken. Vervolgens upload je afbeeldingen van de kledingstukken en voeg je omschrijvingen toe aan de producten. Je kunt zelf je prijzen bepalen en met een paar klikken staan de producten online. Tijd om geld te verdienen, toch?

Niets is echter minder waar. Het is één ding om je producten online te zetten, maar het is een heel ander spelletje om mensen zover te krijgen om de kleding ook daadwerkelijk te gaan kopen. Het grootste probleem is dat er al miljoenen websites bestaan op de wereld. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw website vinden en een aankoop gaan doen?

Om mensen naar je website te krijgen, kun je gebruik maken van social media. Maak een account aan voor je eigen kledinglijn en upload een aantal foto’s en video’s. Zorg er altijd voor dat alles er gelikt uitziet, want dit social media profiel is nu een visitekaartje van je kledinglijn. Vraag aan een aantal vrienden of ze je account kunnen volgen, en of ze het misschien door kunnen sturen naar wat andere vrienden. Als je consistent blijft posten zal het aantal volgers en dus het aantal bezoekers van je website groeien.

Andere manieren van je website promoten die vaak gebruikt worden zijn SEO en SEA. Over deze onderwerpen zouden hele boeken geschreven kunnen worden, dus in dit artikel houden we het kort. SEO houdt in dat je je website optimaliseert zodat hij verschijnt als mensen zoeken op bepaalde woorden in Google. Bij SEA betaal je Google om jouw website bovenaan de zoekresultaten te laten zien. Deze twee vormen van marketing kunnen veel tijd en geld kosten, maar tegelijkertijd veel omzet opleveren (als je het goed doet).

Conclusie

Zoals je wellicht gemerkt hebt, kan het veel werk zijn om een eigen kledinglijn te beginnen. Als je gaat praten met fabrikanten, ontwerpers en digitale agencies, dan ben je zo maanden verder en tienduizenden euro’s armer. Uiteraard hoeft dat geen probleem te zijn als je het echt serieus aan wilt pakken en je het volste vertrouwen hebt in je idee. Wil je echter meer hobbymatig een kledinglijn beginnen, of beginnen met een kleiner startkapitaal, dan moet je kijken naar andere opties.

Heb je niet zoveel geld en tijd, dan kun je het beste het bedrukken van de kleding uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Dit kan je veel geld en tijd schelen. Bij Omnishirt doen we dit elke dag voor onze klanten en helpen we je hier graag bij verder. Klik hieronder om op onze website je kleding te ontwerpen en te laten bedrukken. Je hebt dan binnen enkele dagen de kleding voor je eigen kledinglijn al in huis.

Eigen kledinglijn starten
Een eigen kledinglijn beginnen? Dat doe je bij Omnishirt! Nu Ontwerpen